donatieproject: koe Dina - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Michelle Janssen - WaarBenJij.nu donatieproject: koe Dina - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Michelle Janssen - WaarBenJij.nu

donatieproject: koe Dina

Blijf op de hoogte en volg Michelle

16 September 2012 | Oeganda, Jinja

Zojuist heb ik jullie geschreven over wat ik allemaal meemaak hier en wat de plannen zijn voor de komende 2 weken. Maar ik wil jullie graag ook vertellen wat mijn plannen zijn met het geld dat enkele van jullie hebben gedoneerd! Ik heb hiervoor een apart verslag gemaakt, omdat dit ook de nodige uitleg vraagt. Overigens heb tussendoor een lekkage in onze badkamer opgelost.. Soms lekt hier de douche en ‘s avonds valt ook met regelmaat de stroom even uit..

Maar dan nu over naar mijn sponsorproject!! Zoals jullie in het vorige verhaal hebben kunnen lezen, is het voor het weeshuis een hele uitdaging om te zorgen voor voldoende voedsel voor alle kinderen. Na overleg met Sharon en Renate, de oprichters van Arise and Shine en Bulungi, ben ik dan ook tot het volgende project gekomen:

Project Dina:
Het weeshuis zou graag alle kinderen iedere dag melk willen geven, maar melk is in verhouding erg duur, dus krijgen nu alleen de babies melk. Dit is ongeveer 5 liter per dag en dat kost ongeveer 6000 ugx, € 2,00, per dag. Dat lijkt niet zoveel voor Hollandse begrippen, maar voor dat geld haal ik hier ongeveer 30 tomaten, 5 advocados en 5 uien (en dat betaal ik als blanke waarschijnlijk een beetje extra). Als alle kinderen melk zouden krijgen in het weeshuis, dan hebben ze ongeveer 20 liter melk nodig hebben en dat komt dan op 24.000 UGX, € 8,00 per dag. Maar dat geld is er nu niet.

Een eigen koe zou dus een uitkomst zijn voor het weeshuis. Een koe kost ongeveer 1.700.000 UGX, €550,00 en die kan 16 liter melk per dag produceren. De kosten om een koe te onderhouden (alleen voer, geen medische kosten) zijn ongeveer 600 UGX, € 2,00, per dag voor mais, haver en gedroogd gras. Deze kosten staan gelijk aan de kosten voor de melk van de babies nu. Echter heeft het weeshuis geen geld om een koe te kopen.

Met het gesponsorde geld dat ik in Nederland bij elkaar heb verzameld, kom ik op € 400,00. Toch heb ik besloten om een (drachtige) koe te gaan kopen van dit geld. Dit betekent dat ik zelf nog een extra € 150,- sponsor, tenzij ik nog wat geld bij elkaar verzamel. Met een drachtige koe hebben ze binnen enkele weken 2 koeien en genoeg melk om alle kinderen te voorzien van halve beker melk in het begin. Het plan is om zo binnen enkele jaren meerdere koeien te hebben. Hiermee kunnen ze alle kinderen het weeshuis voorzien van voldoende melk.
In de toekomst zou het zo moeten zijn dat ze genoeg melk produceren, zodat het weeshuis melk zou kunnen verkopen en hiermee inkomsten zou kunnen genereren. En ook zullen ze 1 of 2 koeien schenken aan ‘the village’ het dorp. Al met al een duurzaam project wat binnen enkele jaren veel zou kunnen opleveren voor zowel het weeshuis als voor het dorp.

Om er voor te zorgen dat dit plan ook daadwerkelijk op deze manier uitgevoerd gaat worden, ga ik vanavond een contract opstellen. Dit contract houdt in dat ik de eerste 2 jaar eigenaar blijf van de koe die ik zal gaan kopen voor het weeshuis. In het contract wordt opgenomen dat het weeshuis onze koe op de allerbeste manier zal verzorgen, dat plannen uitgevoerd worden zoals hierboven beschreven en dat ik op de hoogte wordt gehouden van hoe het gaat. Echter kunnen ze in de eerste 2 jaar geen beslissingen nemen zoals bijvoorbeeld de verkoop van de koe, zonder met mij te overleggen. Dit heb ik gedaan om er zeker van te zijn dat het ook echt een duurzame investering zal zijn, waar wij met zijn allen geld voor hebben gesponsord.

Als laatste wil nog graag vertellen dat we ook al een naam hebben voor de koe… En omdat ik de naam mocht kiezen, heb ik gekozen voor de naam Dina. Onze koe zal vernoemd worden naar mijn oma die altijd zorgde voor iedereen! Precies 7 jaar en 3 dagen naar haar overlijden, zal ik een koe kopen en haar vernoemen naar mijn lieve,lieve oma van wie ik ongelooflijk veel hou!

  • 16 September 2012 - 13:30

    Josefien En Paps:

    Hoi meissie,
    wij zijn erg trots op je dat je dit doet voor het weeshuis en zeker als je ook oma hiermee doet herleven. Als de koe net zo goed voor de kleintjes in het weeshuis zorgt, zoals oma altijd vele mensen heeft geholpen dan komt dat beslist goed.
    Prima initiatief en we zijn al aan het collecteren.

    Heel veel dikke kussen van ons en nog veel plezier,

    groetjes,
    Josefien en paps
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 16 September 2012 - 19:11

    Piet Janssen:

    Hoi Michelle

    Ik denk dat oma erg trots op jou is boven ,want dat is wat ze zelf ook altijd wilde doen. anderen mensen helpen.Veel plezier nog Dikke kus en groetjes Piet xxx

  • 17 September 2012 - 08:17

    Jari & Jesse & Jacqueline & Walter.:

    He Michelle.
    Mooi allemaal slim aangepakt om de zwakste te beschermen. Of een contract daar evenveel waard is als in onze westerse wereld valt natuurlijk nog te voorzien. Andere keus heb je echter niet.
    Ik heb je 2 mails gestuurd met wat voetbaluitleg en 2 oefeningen. Hoop dat deze duidelijk zijn. Zal daar allemaal improviseren zijn neem ik aan. Kan me de situatie moeilijk voorstellen. Neem wat foto`s voor als je terug bent van de situatie waar men daar voetbalt!

    Zag in de vorige mails dat je nog al wat afgekust bent daarom knuffels en liefs van ons allemaal en hopelijk leg je daar een steen in de rivier die de stroom op positieve manier beinvloed voor de toekomst.

  • 25 September 2012 - 16:27

    Niek & Palasha:

    Liefferddjee
    Wij MIssen jou ontzettend erg.
    Je bent de lieffffsteeeee
    Ik mis je gezelligheiddddddd

    I LOVE YOUUU

    Lekker genieten nog Schattiee


    DiIKKKE KUS EN VEEEL LIEFFFDE VAN ONS

  • 28 September 2012 - 00:05

    Nieky:

    Hè meis, wat een top idee van die koe, heel veel succes daar. Liefs Nieky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 9606

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 30 September 2012

It's time for Africa

Landen bezocht: